Workshop: Bliv synlig – med kunstnerisk/kreativ integritet

KT_BLIVSYNLIG_2_1600x600

WORKSHOP for kreative personligheder

>>>Næste workshop søndag d. 11 september 2016 kl. 10.00 – 15.30 <<<

 

VIL DU FORTÆLLE DE FORTÆLLINGER, DER GØR DIT PROJEKT SYNLIGT for journalister, publikum og potentielle samarbejdspartnere?
Denne workshop er til dig, der arbejder som kreativ freelancer, selvstændig eller kunstner. Sammen finder vi den bedste strategi til dit aktuelle projekt. På en måde hvor du bevarer din kunstneriske integritet. Vi afklarer hvilke fortællinger, der bedst matcher forskellige grupper af mennesker. Mennesker der alle ser nogle forskellige værdier i det, du skaber. Er det en personlig fortælling eller et særligt tema i projektet, som vækker størst interesse hos medier og publikum. Er det snarere konteksten – altså den sammenhæng man træder ind i og bidrager til på en særlig måde, som er mest interessant? Eller det sted, man gør det?

På workshoppen bliver du klædt på til at promovere med integritet. For der kan nemt komme en følelse af, at man går på kompromis med sin kunstneriske/kreative integritet, når man rigtigt gerne vil sælge det, som man tror på gør en forskel i verden. Få redskaber at gøre dit projekt klart, synligt og attraktivt for journalister, publikum og potentielle samarbejdspartnere på en måde, hvor du har dig selv med hele vejen.

 

Som deltager får du

  • et rum til at gå i dybden med din kunstneriske metafortælling og redskaber til at folde den ud i forskellige kontekster – digitalt og analogt.
  • inspiration fra kommunikationstankegange omkring storydoing og konkrete eksempler på hvordan andre formidler deres kunstneriske praksis.
  • konkrete arbejdspapirer med handlingstrin, man kan begynde på, umiddelbart efter workshoppen og der er fokus på at finde det punkt, hvor formidling og promovering bliver en forlængelse af ens kunstneriske projekt. Så man bevarer følelsen af sin kunstneriske integritet.

 

Det at sælge handler ikke om dig. Det handler om, hvad der giver mening og vækker interesse hos andre – folk som aldrig har været inde i din hjerne eller måske nogensinde hørt om dit projekt – før nu. For at du kan skabe interesse for det, du bidrager med til verden, er det vigtigt, at du ved, hvem du henvender dig til og hvad der betyder noget for dem. Det at sælge handler om, at du bliver skarp på at gøre det tydeligt for andre, hvad dit projekt kan gøre for dem. Hvilken værdi det kan have for dem. Her på workshoppen lægger vi vægt på at finde det punkt, hvor det giver mening både for dig og andre, så du har en personlig og kunstnerisk integritet, når du promoverer.

LÆR AT ITALESÆTTE DIN KREATIVE VISION, så du kan sælge klart og enkelt

Karen formåede at få deltagerne til at italesætte deres vision for deres kunst på sådan en måde, at det blev klart for dem, hvad det var, de rent faktisk skulle ud at sælge til publikum. Der blev skabt nogle gode dialoger og snakke kunstnerne i mellem og det skabte en god synergi for erfaringsdelingen mellem dem.

Projektcentret i Dansehallerne om workshoppen, da den blev holdt for koreografer i 2014

 

Kurset fik mig til at fokusere på, hvordan mine projekter skaber værdi i verden. Hvis man ikke kan forklare den værdi for sig selv, er det svært at forklare den for andre. På kurset fik jeg i den grad sat ord på værdierne igennem fortællinger. Fortællinger jeg kan tage med mig og gøre virkelige i verden.

Scenograf & oplevelsesdesigner Eva Wendelboe Kuczynski

 

Det var rigtigt godt at blive kastet ud i at fortælle om sit projekt igen og igen – hele tiden på nye måder”

Aerial dancer Esther Wrobel

 

The workshop was a positive, empowering and safe place to experiment with my public ‘identity’ as an artist.

Kunstner Boaz Barkan

 

Jeg er overrasket over, at jeg har fået så brugbare og jordnære redskaber til at gøre fortællingerne om mit projekt meget skarpere. Jeg har lyst til at gå hjem og arbejde med det samme.

Fotograf

 

 

GIV DIG SELV ET BEDRE GRUNDLAG FOR AT LAVE MERE AF DET, DU BRÆNDER FOR
Når du sætter fokus på at fintune dine fortællinger om dig selv og dine projekter, så er det en af dine bedste investeringer i at lave det, du brænder for – på samme måde, som når du uddanner dig inden for dit fag. Jo bedre du er til at fortælle om dig selv og dine projekter, jo klarere bliver det for andre. Og så bliver det nemmere for dem at sige JA til det, du skaber.


På denne workshop får du redskaber til at:
•    bytte ”sælge” ud med ”fortælle”. Det er meget nemmere at relatere til fortællinger – frem for indforståede, ”lidt nørdede” forklaringer.
•    gå fra workshoppen med en god håndfuld historier, du kan fortælle om dit projekt, så de fænger.
•    fortælle om dig selv og dit projekt, så det føles godt i maven og du bevarer din integritet
•    fortælle om dig selv og dit projekt, så andre lytter, bliver nysgerrige og vil være med – køber billetter.
•    lytte til andres fortællinger og give god feedback, som også gør dig skarpere i dine egne fortællinger.
•    tegne et meget klarere billede af hvem, du henvender dig til
•    blive skarpere på hvad der giver værdi for andre, så de lytter, bliver nysgerrige og vil være med – køber billetter.

Workshoppen koster 890,- kr. inkl. moms.

ER I 2 KAN I SPARE VED AT KØBE SAMMEN – bare book “2 pladser – samarbejde”.

BOOK PLADS PÅ WORKSHOP SØNDAG DEN 11. september kl. 10.00-15.30   (nb: Max 12 deltagere)

 

 

LIDT MERE OM WORKSHOPPEN OG ET KONKRET EKSEMPEL

Der kan være mange følelser og overbevisninger, som går ind og spænder ben for, at man får fortalt den fortælling, som fremstiller ens projekt på allerbedste måde. Det handler ikke om at lyve. Det handler om at trække de positive sider frem. Om at lade sit lys skinne. Om at fremkalde sig selv som den mest troværdige og stærke sælger af det, man laver.

EKSEMPEL på en fortælling, der kan tunes bedre: “Historien om den gode smag frem for et forsvar”

En dag var jeg inde i en nyåbnet kagebutik. Kagerne så lækre ud og indehaveren virkede sød og behagelig. Jeg var nysgerrig og stillede flere spørgsmål – bl.a. “Hvordan forholder du dig til økologi?” Hun valgte at svare: “Det bliver hurtigt ret dyrt, hvis alt skal være økologisk. Men det er jo ikke fordi, jeg ikke kan lide økologi. Jeg køber da tit økologisk til min egen mad derhjemme.” Det fik mig til at blive i tvivl om, hvad hun egentligt puttede i de kager, hun var ved at sælge til mig. Hendes fortælling kom til at virke som et forsvar og som om hun ikke ville give sine kunder det bedste. Jeg ville have fået meget større tillid til hende, hvis hun i stedet havde svaret: “For mig er det utroligt vigtigt med den gode smag. Derfor går jeg ikke kun efter de økologiske produkter, men efter de råvarer, som giver den bedste smag.” Der ville hun i stedet tale til den side i mig, som bliver skuffet, når nogle af de økologiske produkter ikke helt leverer i forhold til smagen. Det skal tilføjes, at hendes kager var meget velsmagende – så fokus på smagen ville have været helt i tråd med virkeligheden.

 

WORKSHOP-INFO:

Hvornår: Søndag den 11. september kl. 10.00 – 15.30

Hvordan: Inspirationsoplæg og konkrete øvelser – alene og i samarbejde med de øvrige deltagere. Du går fra workshoppen med en konkret fortælling, der giver mening og værdi for dem, du henvender dig til.

Hvem: Kreative personligheder, der vil blive bedre til at sælge deres projekt/produkt, så det giver mening og værdi. Der er kun få pladser på workshoppen, så der bliver god plads til at udvikle den enkeltes fortælling.

Hvor: Dansehallerne, Mødelokale Nord, 2. sal; Pasteursvej 14 (Carlsbergbyen)

Pris: 890,- kr. inkl. moms

Prisen er inklusiv moms, let frokost, smagfulde forfriskninger, arbejdspapirer samt en engageret, erfaren workshopholder med høj energi og en vis humor.

 

ER I 2, DER ARBEJDER SAMMEN? – Bestil sammen til 1.200 kr. og spar 480 kr. (så kan I gøre noget andet sammen for de penge) – bare book “2 pladser – samarbejde”

JA – GIV MIG EN PLADS

 

Spørgsmål: Skriv gerne til mail@karentoftegaard.dk, hvis du har spørgsmål til workshoppen.

 

WORKSHOPHOLDER KAREN TOFTEGAARD

Karen Toftegaard har mere end 15 års erfaring med at styrke kreative personligheders fortællinger om deres drømme og projekter – ved at lave presse og alle former for kommunikation. Derudover har hun stor undervisningserfaring af kreative på bl.a. Statens Scenekunstskole, Projektpionererne, Dansehallernes Mentor-program, Københavns Universitet, Workshopscenen (nu CAKI) og projektkulturhuset KraftWerket. Hun har også personlig erfaring med at fortælle sin egen fortælling gennem kulturprojekter, hun har iværksat. Og som forfatter i forbindelse med bogen BRUG DIN KREATIVITET.

 

Leave a Reply