#LikeAGirl

#LikeAGirl - Always reklame
#LikeAGirl – Always reklame

Hvem vil ikke gerne føle sig værdifuld?

Always har lavet et fantastisk stykke værdibaseret kommunikation i form af en reklame for hygiejnebind, der ikke viser endnu en variant af farvet væske, som hældes ud over hygiejnebinde. Eller forskellige grader af glad, livlig kvinde, der slet ikke mærker, at hun har menstruation, fordi hun bærer vidunder-bindET. Always går med denne reklame et skridt videre fra hvilken værdi produktet kan tilføre kunden. De vælger en sag med et budskab, som giver kunden en følelse af at være værdifuld. En sag som gør kvinder stolte og ser deres medsøstre på en anderledes måde. En sag som de gerne vil dele med andre og sprede.

Folk glemmer aldrig, hvilke følelser, man vækker i dem

Det får mig til at tænke på et Maya Angelou citat:
“People will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.”

Og denne reklame går netop ind og ændrer en følelse. I stedet for det ubehag, den skam og det mindreværd, der kan være forbundet med ”at løbe som en pige”, så har Always i stedet elegant kapret og redefineret #LikeAGirl, så kvinder bliver mindet om, at de er værdifulde og stærke. Derfor er denne reklame genialt tænkt. Always tager en position som forandringsagent og går lige i hjertet på (i hvert fald en del) kvinder. Samtidigt forholder de sig med den handling netop til det faktum, at der findes mange elementer i vores kultur, der fremmer mindreværd og skam hos kvinder. Reklamen er flere skridt væk fra en pseudo-videnskabelig reklame med farvet væske eller en positiv psykologi, der intenst fortrænger det ubehag, der også kan være ved at have menstruation.

Always gør en forskel

Always gør en forskel, fordi de selv tager et værdipolitisk standpunkt og inspirerer andre til at gøre det samme. Næste gang jeg skal købe bind, så køber jeg Always (måske lidt for meget information – eller i hvert fald på kanten til det intime, men jeg tænker, at det i denne sammenhæng lige går an.)

Leave a Reply