3 ting du kan lære af en kunstner – på damebladsmanér

Engang skrev jeg på en anden blog Miss Katos Klumme – frit associerende og i alle retninger. Mit allersidste blog-indlæg på den blog hører måske i virkeligheden meget bedre til på denne blog, hvor jeg fokuserer på kreativitet og kommunikation. Jeg kom til at tænke på den i forbindelse med min nylige blogpost om mainstream-greb i formidlingen af kunst med smallere publikumsappel. Blogposten handler om en udstilling af Gerhard Richters værker, som jeg så på Tate Modern – PANORAMA i november 2011. Eller rettere hvordan man kan bruge et mainstream-greb (dameblads-listning) til at formidle en kunstners ideologi. Her er blogposten:

Gerhard Richters painting "Betty"
Gerhard Richters painting “Betty”

3 ting du kan lære af Richter

Jeg er dybt fascineret af Gerhard Richters værker, som jeg lige har set på Tate Moderns udstilling PANORAMA. Og mens jeg ser malerierne, leger jeg med tanken om at samle essenserne under enkle overskrifter og korte taglines, som beskriver min følelse af inspiration på en lettilgængelig måde – jeg griber til damebladsmodellen med tip-listning:

3 ting du kan lære af Richter

1. Selvom selveste Marcel Duchamp (!) erklærer maleriet for dødt – behøver du ikke lytte til ham.

Richter udfordrer maleriet ved at lave abstrakte malerier og malerier, der mimer fotografiet – bare med sløreffekt. Det bevirker, at han åbner op for en tredje dimension mellem virkelighed (dokumentation) og abstraktion. Han laver desuden slørede fotomalerier af readymades, som en direkte kommentar til Duchamp.

2. Bare fordi en hel nation ønsker at glemme (og gemme) fortiden – behøver du jo ikke selv være med til det. Richter skabte nogle af de allerførste værker, som mindede Tyskland om Nazi-tiden. Blandt andre billedet af hans onkel Rudi, som var med i hæren. Indtil da havde det være tabu at tale om det faktum, at mange, selvom de ikke selv var involveret i krigen, havde familiemedlemmer som deltog. Hans moster var desuden psykisk syg og blev først steriliseret, siden dræbt i forbindelse med Hitlers udrenselsesproces.

3. Bare fordi du kan male, så det ligner – behøver du ikke at gøre det. Richter forholder sig til fotografiet i sin malerkunst og skaber meget intense med en ekstra dimension, fordi han har givet dem et sløret twist. Manden er en sindsygt god håndværker.

Det er nu 5 dage siden, jeg så udstillingen. Og den regerer stadig inden i mig – fantastisk! (skrev jeg i november 2011)

Leave a Reply